Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru Merancang Modul Ajar Berdiferensiasi melalui Pelatihan di Komunitas Belajar SD Negeri Padaan 02

Authors

  • Abdul Mu'in SD Negeri Padaan 02
  • Jiman Jiman SD Negeri Ujung-Ujung 03

DOI:

https://doi.org/10.55606/sinov.v6i2.832

Keywords:

Teacher Competence, Training, Learning Community

Abstract

The background of this study is the low competence of teachers in designing differentiated teaching modules. The study aims to improve the competence of teachers in designing differentiated teaching modules through training at the SD Negeri Padaan 02 Learning Community. The type of research is School Action Research (PTS) which is designed in 2 cycles. Each cycle consists of four stages, namely planning, action, observation, and reflection. The population of the study was 8 teachers consisting of 6 class teachers and 2 subject teachers. Data collection techniques through observation and documentation. Data analysis techniques using comparative descriptive analysis. The results of the study showed an increase in teacher competence in designing differentiated teaching modules through training at the SD Negeri Padaan 02 Learning Community. The average teacher competence in designing differentiated teaching modules in pre-cycle conditions was 50 (less category), increasing to 73 (good category) in cycle 1 and increasing to 85 (good category) in cycle 2. Training in designing differentiated teaching modules at the SD Negeri Padaan 02 Learning Community can improve teacher competence in designing differentiated teaching modules at SD Negeri Padaan 02, Pabelan District, Semarang Regency in the 2024/2025 Academic Year.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustin, D. R., Shodiq, L. J., Kurnia, L. I., Djunaedi, I., & Andreansyah, P. (2023). Pelatihan desain pembelajaran berdiferensiasi memanfaatkan artificial intelligence (AI) untuk guru SD dan SMP di Desa Dadapan Gucialit Lumajang. ABDI UNISAP: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 93–102.

Basri, S., Ardiansyah, M., & Irmawati, I. (2020). Best practice penelitian tindakan sekolah. In Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat (pp. 369-372).

Ferayanti, M., et al. (2024). Panduan optimalisasi komunitas belajar. Direktorat Guru dan Tenaga Kependidikan.

Fitria, H., Kristiawan, M., & Rahmat, N. (2019). Upaya meningkatkan kompetensi guru melalui pelatihan penelitian tindakan kelas. Abdimas Unwahas, 4(1).

Kemmis, S., & McTaggart, R. (1988). The action research planner. Deakin University Press.

Perdirjen Guru dan Tenaga Kependidikan Nomor 2626/B/HK.04.01/2023 tentang model kompetensi guru.

Rahman, A. (2022). Analisis pentingnya pengembangan kompetensi guru. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 8455-8466.

Razak, A., Muttaqien, M. R., & Toni, T. (2024). Pelatihan pembelajaran berdiferensiasi dan penyusunan modul ajar di SMPN 6 Balikpapan. Jurnal Pengabdian Masyarakat Profesi Guru, 1(1), 81-92.

Ritonga, R., Harahap, R., Adawiyah, R., & Harahap, H. H. (2023). Penguatan sekolah penggerak dalam optimalisasi peran komunitas belajar. Journal of Community Dedication and Development (Pengabdian Kepada Masyarakat), 3(2), 25-36.

Subari, S. (2023). Upaya peningkatan kompetensi guru dalam menyusun RPP berdiferensiasi melalui supervisi kelompok dengan penggunaan pendekatan direct. Jurnal Ilmiah Global Education, 4(1), 309-320.

Sukarni, A. (2023). Peningkatan kompetensi guru dalam implementasi Kurikulum Merdeka melalui komunitas belajar di satuan formal SD Negeri Angkasa I Kecamatan Kalijati tahun pelajaran 2023/2024. JPG: Jurnal Penelitian Guru FKIP Universitas Subang, 6(2), 239-248.

Sumardiyanto, S., & Dassucik, D. (2024). Pelatihan peningkatan kompetensi guru dalam model pembelajaran berdiferensiasi bagi guru-guru SMP Negeri 1 Situbondo. Mimbar Integritas: Jurnal Pengabdian, 3(1), 160-169.

Supono, S. (2023). Peningkatan kemampuan guru menyusun modul ajar pada pembelajaran berdiferensiasi melalui workshop dan pendampingan. ACTION: Jurnal Inovasi Penelitian Tindakan Kelas dan Sekolah, 3(2), 147-156.

Supriyadi, S., Lia, R. M., Rusilowati, A., Isnaeni, W., Susilaningsih, E., Suraji, S., ... & Husain, S. (2023, December). Program pengabdian masyarakat UNNES: Pelatihan pembelajaran berdiferensiasi dan asesmennya bagi guru SD. In Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat (Vol. 1).

Surat Edaran Guru dan Tenaga Kependidikan Kemendikbud Ristek No. 4263/B/HK.04.01/2023 tentang optimalisasi komunitas belajar.

Tulak, A. M., Gasong, D., & Baan, A. (2024). Efektivitas kompetensi guru Bahasa Indonesia dalam pembelajaran berdiferensiasi berbasis Kurikulum Merdeka di SMP Negeri 1 Sopai. Indonesian Research Journal on Education, 4(3), 832-839.

Yahya, F., Irham, M., Jalaluddin, J., Suryani, E., & Walidain, S. N. (2023). Peningkatan kapasitas guru dalam pelaksanaan pembelajaran berdiferensiasi sesuai dengan Kurikulum Merdeka. KARYA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 383-387.

Downloads

Published

2024-12-18

How to Cite

Abdul Mu’in, & Jiman Jiman. (2024). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru Merancang Modul Ajar Berdiferensiasi melalui Pelatihan di Komunitas Belajar SD Negeri Padaan 02 . Media Informasi Penelitian Kabupaten Semarang, 6(2), 13–23. https://doi.org/10.55606/sinov.v6i2.832

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.