Pengaruh Minat Membaca (Perpustakaan Sekolah) Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Beragama Buddha

Authors

  • Fajar Widodo Sekolah Tinggi Ilmu Agama Buddha Smaratungga
  • Supartono Supartono Sekolah Tinggi Ilmu Agama Buddha Smaratungga
  • Sri Utami Sekolah Tinggi Ilmu Agama Buddha Smaratungga

DOI:

https://doi.org/10.55606/sinov.v5i2.614

Keywords:

reading interest (school library), learning motivation

Abstract

This study aims to examine the influence of reading interest in the school library on learning motivation and determine the extent of this influence. The research methodology involves the distribution of questionnaires for data collection, followed by the application of data analysis techniques to address the formulated research questions. The collected data is subsequently examined using statistical methods for analysis. Based on the data analysis, a statistically significant correlation between the two variables is evident. This is indicated by the standardized coefficient value of 0.204, which signifies that reading interest in the school library has a direct impact on learning motivation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andriani, R., & Rasto, R. (2019). Motivasi belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 80. https://doi.org/10.17509/jpm.v4i1.14958

Budiariawan, I. P. (2019). Hubungan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Kimia. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 3(2), 103. https://doi.org/10.23887/jpk.v3i2.21242

Febrianto, R. (2016). PEMANFAATAN PERPUSTAKAAN SEBAGAI SUMBER BELAJAR MAHASISWA. Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents.

Gustina, umi hanik. (2019). No Title. IAIN Tulungagung.

Kasiyun, S. (2015). Upaya meningkatkan minat baca sebagai sarana untuk mencerdaskan bangsa. Jurnal Pena Indonesia. https://journal.unesa.ac.id/index.php/jpi/article/view/140

Maharani, F., Komarudin, Y. T. S., & Suhardini, D. (2014). Pengaruh Promosi Dan Minat Baca Terhadap Kunjungan Pemustaka Ke Perpustakaan SD SALMAN AL FARISI Bandung. Edulibinfo: Journal of Library and Information Science, 1(2), 82–94. https://ejournal.upi.edu/index.php/edulibinfo/article/view/8949%0Ahttps://ejournal.upi.edu/index.php/edulibinfo/article/download/8949/5533

Nasrah, A. M. (2020). Analisis Motivasi Belajaar dan Hasil Belajar Daring Mahasiswa Pada Masa Pandemik Covid-19. Riset Pendidikan Dasar, 3(2), 207–213.

Oktiani, I. (2017). Kreativitas Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Kependidikan, 5(2), 216–232. https://doi.org/10.24090/jk.v5i2.1939

Rahma, N. M., Pratiwi, R. N., & V.A, N. L. (2018). Strategi Peningkatan Minat Baca Anak (Studi Pada Ruang Baca Anak Perpustakaan Umum Dan Arsip Daerah Kota Malang). Jurnal Administrasi Publik Mahasiswa Universitas Brawijaya, 3(5), 763–769.

Retariandalas. (2017). Pengaruh Minat Membaca Dan Motivasi Belajar. Jurnal Formatif, 7(2), 190–197.

Suprihatin, S. (2019). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 3(1), 73–82. https://doi.org/10.31316/g.couns.v3i1.89

Umar, T. (2013). Perpustakaan sekolah dalam menanamkan budaya membaca. Khizanah Al-Hikmah : Jurnal Ilmu Perpustakaan, Informasi, Dan Kearsipan, 1(2), 123–130. http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/khizanah-al-hikmah/article/view/32

Downloads

Published

2023-10-11

How to Cite

Fajar Widodo, Supartono Supartono, & Sri Utami. (2023). Pengaruh Minat Membaca (Perpustakaan Sekolah) Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Beragama Buddha. Media Informasi Penelitian Kabupaten Semarang, 5(2), 01–13. https://doi.org/10.55606/sinov.v5i2.614